میگرن قاعدگی چیست | درمان خانگی سردردهای هورمونی

میگرن قاعدگی (Menstrual migraine) یک حمله میگرنی (یا حملات متعدد) است که در حوالی دوره های قاعدگی شما رخ می دهد. این تعریف کمی گیج کننده است زیرا بسیاری از زنان در حوالی چرخه قاعدگی خود تشدید سردرد را دارند، اما پس از آن حملات خارج از دوره قاعدگی نیز دارند. سوال این است که آیا این تشدید را «میگرن قاعدگی» بنامیم. اغلب حملات میگرنی در حوالی قاعدگی شدیدتر و ناتوان کننده تر از سردرد میگرنی هستند که ممکن است در زمان های دیگر ماه رخ دهند

آیا متوجه ارتباط بین قاعدگی ماهانه و حملات میگرنی خود شده اید؟ درک الگوها، محرک ها و تشخیص می تواند به شما در جلوگیری از حملات میگرن قاعدگی کمک کند.

میگرن قاعدگی چیست | درمان خانگی سردردهای هورمونی https://headache-clinic.ir

بطور کلی میگرن قاعدگی (Menstrual migraine) خالص یک بیماری میگرنی است که خود را فقط در طول یک ماه حوالی چرخه قاعدگی زنان نشان می دهد. با این حال، نسبتاً غیرعادی است که زنان مبتلا به میگرن قاعدگی در برخی نقاط دیگر در طول ماه نیز حملات میگرنی نداشته باشند.

آیا برای تشخیص میگرن قاعدگی به پزشک نیاز داریم؟

فردی که قبلاً مبتلا به میگرن تشخیص داده شده است، احتمالاً می تواند متوجه شود که میگرن قاعدگی دارد، اما مهم است که برای تأیید آن با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. همچنین مفید است که در مورد استراتژی های خاصی برای درمان پیشگیرانه فکر کنید که ممکن است به ویژه برای این نوع بیماری پس از تشخیص میگرن قاعدگی تنظیم شود.

علائم و نشانه های میگرن قاعدگی چیست؟

علائم میگرن قاعدگی به طور کلی مانند علائم میگرن است – درد سر (درد یک طرفه، متوسط ​​تا شدید، ضربان دار). حساسیت های حسی (به نور، صدا، بو و یا لمس)؛ حالت تهوع؛ و استفراغ همراه است.

برخی اتفاق نظر وجود دارد که حمله میگرنی که در حوالی دوره قاعدگی اتفاق می‌افتد، شدیدتر است و به طور بالقوه مدیریت آن با درمان حاد سخت‌تر است. اگرچه شواهدی برای آن لزوما قانع‌کننده نیستند، اما تصور کلی بسیاری از پزشکان این است که حملات میگرنی که با دوره قاعدگی اتفاق می‌افتند ممکن است شدت درد بیشتری داشته باشند و مدیریت حاد آن چالش‌برانگیزتر باشد. همچنین شواهد معقولی از مطالعات جمعیتی وجود دارد که نشان می‌دهد میگرن همراه با اورا در مقایسه با حملات میگرنی که خارج از دوره قاعدگی اتفاق می‌افتد، کمتر در سیکل‌های قاعدگی رخ می‌دهد.

بیشتر بدانید: 5 تکنیک برتر برای کنترل میگرن در بارداری

چه چیزی باعث میگرن قاعدگی می شود؟

این یک سوال بزرگ و جالب است. دوره قاعدگی یا تغییرات هورمونی که اساساً محرک حملات میگرنی است چیست؟ یک فرضیه طولانی مدت این است که به دلیل کاهش سطح استروژن است. سطح استروژن در طول ماه افزایش می یابد و سپس، قبل از دوره قاعدگی، به سرعت کاهش می یابد. این بخشی از چرخه هورمونی است که زیربنای دوره قاعدگی است.

تعدادی از مطالعات انجام شده است که نشان می دهد شروع حمله میگرن با کاهش سطح استروژن مرتبط است. این نظریه میگرن مرتبط با استروژن دیدگاه غالب در مورد آنچه در میگرن قاعدگی یا “سردردهای هورمونی” دخیل است، باقی مانده است.

با این حال، درک این موضوع مهم است که ممکن است بسیار پیچیده تر از آن باشد زیرا استروژن تنها چیزی نیست که در چرخه هورمونی در حال تغییر است. چرخه قاعدگی توسط مراکز بالاتر مغز در هیپوتالاموس هدایت می شود، که بخشی از مغز است که ساعت نهایی برای چرخه تولید مثل است. این امکان وجود دارد که فعالیت دوچرخه سواری هیپوتالاموس علاوه بر نوسانات استروژن، نقش مهمی را ایفا کند.

تغییرات دیگری نیز در بدن رخ می دهد. اینها شامل تغییرات در تعادل مایعات و سایر عواملی است که ممکن است مستقیماً با استروژن مرتبط نباشد. بنابراین می توان تصور کرد که عوامل دیگری غیر از سطح استروژن در آن دخیل هستند.

حملات پیچیده میگرن قاعدگی چقدر طول می کشد؟

با توجه به اینکه میگرن مرتبط با قاعدگی معمولا شامل اورا نمی شود، آنچه که برخی از افراد ممکن است آن را “میگرن پیچیده” بخوانند کمتر در حوالی دوره قاعدگی رخ می دهد. میگرن پیچیده اصطلاحی نیست که بیشتر متخصصان سردرد از آن استفاده کنند. گاهی اوقات توسط افراد غیرمتخصص برای اشاره به حمله میگرنی زمانی که علائمی غیر از سردرد وجود دارد استفاده می شود. حملات میگرنی مرتبط با دوره قاعدگی مدت زمان مشابه حملات میگرنی خارج از دوره قاعدگی دارند – با این حال، در برخی موارد، حملات میگرن قاعدگی (Menstrual migraine) ممکن است در مقایسه با سایر حملات دو یا سه روز پایدارتر باشد.

چه گزینه های درمانی برای میگرن قاعدگی موجود است؟

درمان میگرن قاعدگی اساساً همان چیزی است که برای درمان میگرن استفاده می شود، با برخی تفاوت های بالقوه. رویکردهای مشابه می‌توانند شامل استفاده از داروهای حاد، داروهای پیشگیرانه، اصلاح شیوه زندگی، مکمل‌های غذایی، درمان‌های جایگزین و مکمل و دستگاه‌های تعدیل عصبی باشد. که در زیر هر کدام را توضیح می دهیم.

پیشگیری : NSAID ها و تریپتان ها

برای زنانی که به طور مداوم در حوالی دوره قاعدگی دچار سردرد می‌شوند، یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی ممکن است درمان پیشگیرانه کوتاه‌مدت (پیشگیری کوچک) یا مینی پروفیلاکسی را توصیه کند – که در آن داروها فقط در روزهای ماه نزدیک به دوره قاعدگی تجویز می‌شوند. سعی کنید از بروز میگرن قاعدگی جلوگیری کنید.

نگه داشتن گزارش ثابت سردرد برای بهترین زمان شروع درمان پیشگیرانه بسیار مفید است زیرا مربوط به شروع قاعدگی است.

درمان‌ها می‌توانند شامل داروهای بدون نسخه مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم باشند، اما همچنین راه را برای کشف گزینه‌های اختصاصی میگرن و میگرن قاعدگی(Menstrual migraine) که می‌توان از آنها استفاده کرد، باز می‌کند.

برخی از گزینه‌های درمان میگرن حاد مانند تریپتان‌ها برای میگرن قاعدگی در صورت استفاده با رویکرد دوز پیشگیرانه مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. یک مثال ناراتریپتان است، یک تریپتان با اثر طولانی تر، که نشان داده شده است که اگر فقط در حوالی دوره قاعدگی استفاده شود، فواید پیشگیرانه دارد. . فرواتریپتان یک تریپتان جایگزین با فعالیت طولانی تر است که می تواند به روشی مشابه مصرف شود.

پیشگیری: قرص های ضد بارداری و هورمون درمانی

همچنین داروهای دیگری مانند هورمون درمانی یا داروهای جایگزین هورمونی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، می توان تصور کرد که مصرف درمان هورمونی کنترل بارداری، مانند مکمل استروژن، در حول و حوش دوره قاعدگی می تواند در تنظیم سطح هورمون برای افرادی که به نوسانات حساس هستند مفید باشد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که به شدت مفید است.

یک متخصص سردرد همچنین ممکن است استفاده مداوم از کنترل بارداری حاوی استروژن را توصیه کند، و بنابراین ممکن است درمان‌هایی مانند داروهای ضد بارداری خوراکی، چسب استروژن یا سایر منابع استروژن خارجی را بررسی کند. این به شما اجازه می دهد تا سطح استروژن را حفظ کنید و با دستکاری سیستم با استروژن اگزوژن، دوره قاعدگی نداشته باشید. استفاده از پیشگیری از بارداری هورمونی می تواند برای برخی افراد مفید باشد.

MD، PhD دانشیار نورولوژی در کالج پزشکی آلبرت انیشتین و برنده جایزه علوم سلامت زنان در سال 2021 توسط انجمن سردرد آمریکا، در اجلاس جهانی میگرن به این موضوع پرداخت. او خاطرنشان کرد که پیشگیری کوچک یا مینی پروفیلاکسی این پتانسیل را دارد که تعداد روزهای سردرد در میگرن مرتبط با قاعدگی را برای افرادی که سیکل های قاعدگی منظم دارند به نصف کاهش دهد.

این چرخه منظمی است که زمان بندی داروهای مصرف شده قبل از قاعدگی و حملات قابل پیش بینی میگرن مرتبط با قاعدگی مرتبط با آن را امکان پذیر می کند. با این حال، داروهای ضد بارداری خوراکی حاوی استروژن یا پیشگیری از بارداری خطرات خاص خود را دارند و ممکن است برای همه بیماران مبتلا به میگرن مناسب نباشند، به ویژه در زمینه عوامل خطر بیماری قلبی عروقی

بیشتر بدانید: درمان میگرن با طب سوزنی

پیشگیری: مکمل ها

یکی دیگر از راه‌های بالقوه و طبیعی برای درمان میگرن مرتبط با قاعدگی، استفاده از منیزیم است که معمولاً 400 تا 500 میلی‌گرم در روز مصرف می‌شود. در صورت مصرف مداوم منیزیم، پتانسیل اثر پیشگیرانه وجود دارد. اما برخی از افرادی که حملات میگرنی را تجربه می‌کنند، ترجیح می‌دهند آن را در حوالی دوره قاعدگی مصرف کنند تا تأثیر خاصی بر میگرن قاعدگی داشته باشند، نه اینکه آن را به طور مداوم در طول ماه مصرف کنند.

یکی دیگر از مواد مغذی مورد توجه، ویتامین E با دوز 400 واحد در روز است.

اگر منیزیم یا ویتامین E را صرفاً در حوالی دوره قاعدگی مصرف کنید، می‌توان یک هفته قبل و در طول قاعدگی (در مجموع دو هفته) شروع کرد، تا زمانی که چرخه منظم باشد. در غیر این صورت، اگر چرخه نامنظم باشد، می توان از دوز روزانه استفاده کرد. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد آنچه برای شما مناسب است با توجه به داروهای پیشگیرانه، درمان های حاد و درمان های جایگزین صحبت کنید.

بیشتر بدانید: بهترین قرص سردرد کدام است؟

چند نکته برای زندگی با میگرن قاعدگی چیست؟

زنانی که در طول چرخه خود حملات میگرنی را تجربه می کنند، می توانند در مورد دوره قاعدگی به عنوان محرک حملات میگرنی فکر کنند و ممکن است این تنها محرک نباشد. ممکن است هنگامی که با سایر محرک های محیطی بالقوه ترکیب می شود – مانند خواب نامنظم، حذف وعده های غذایی، یا نامنظم کافئین – ممکن است حساسیت شدیدی نسبت به سایر محرک ها در طول قاعدگی ایجاد شود.

ممکن است داشتن آگاهی بیشتر و اجتناب از برخی دیگر از محرک های بالقوه در آن زمان مهم و مفید باشد. نگه داشتن دفتر خاطرات سردرد، روی کاغذ یا در یک اپلیکیشن، می تواند در ارزیابی واضح تر تاثیر میگرن بر زندگی شما و درمان میگرن قاعدگی با کمک به تعیین اینکه چه چیزی در پیشگیری از میگرن به نفع و علیه شما کار می کند، مفید باشد.

همچنین درک این نکته مهم است که فرد مبتلا به میگرن مرتبط با قاعدگی که فقط از داروهای حاد و نه درمان پیشگیرانه استفاده می کند، در معرض خطر حملات در طول دوره قاعدگی خود قرار دارد. مهم است که با اهمیت درمان زودهنگام و تهاجمی هماهنگ باشید. این مستلزم آگاهی از چرخه‌های آن‌ها به‌گونه‌ای است که بتواند آن‌ها را قادر به درمان زودتر در آن دوره بر اساس احتمال وقوع حمله میگرنی کند

بعد از قاعدگی، شیوع میگرن در زنان بیشتر از مردان است. تنوع قابل توجهی در فراوانی و شدت میگرن در طول چرخه قاعدگی وجود دارد. زنان گزارش می‌دهند که میگرن در طول قاعدگی بیشتر اتفاق می‌افتد و این میگرن شدیدتر از سایر میگرن‌ها است. این یک چالش منحصر به فرد برای درمان موثر میگرن قاعدگی مرتبط و خالص قاعدگی ایجاد می کند. همانند درمان سایر میگرن ها، از هر دو رژیم درمانی سقط جنین و پیشگیری کننده استفاده می شود.

تریپتان ها در مدیریت ناقص میگرن قاعدگی(Menstrual migraine) مرتبط با قاعدگی و میگرن قاعدگی خالص اثربخشی دارند. برای میگرن‌هایی که عمدتاً در طول قاعدگی رخ می‌دهند یا به‌ویژه به درمان‌های دیگر مقاوم هستند، می‌توان از درمان‌های پیشگیرانه متناوب استفاده کرد. ناپروکسن و استروژن برای این استفاده مورد مطالعه قرار گرفته است. اخیراً، تریپتان ها مورد بررسی قرار گرفته اند و اثربخشی خود را برای پیشگیری متناوب از میگرن قاعدگی نشان داده اند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به میگرن قاعدگی هستند؟

ممکن است میگرن از دوران کودکی شروع شود، اما میگرن قاعدگی تا شروع قاعدگی ایجاد نمی شود. بنابراین می توان گفت که این بیماری از ابتدای دوره تا یائسگی ادامه خواهد داشت. البته باید گفت که برخی از خانم ها بعد از یائسگی دچار میگرن می شوند.

نتیجه گیری:

میگرن فقط یک سردرد بد نیست. نه تنها میگرن های قاعدگی شدید هستند، بلکه زنان نیز گزارش می دهند که این نوع میگرن می تواند بدتر از میگرن های خارج از دوره آنها باشد. بنابراین به یک پزشک میگرن مراجعه کنید و علائم سردرد خود را توضیح دهید، زیرا راه‌های پیشگیری و درمان در دسترس شماست و مجبور نیستید با دردهای قاعدگی “زندگی” کنید. شاید پایانی برای این میگرن وجود داشته باشد