سر درد میگرنی

سر درد میگرنی ( Migraine headache) چگونه میباشد؟

در سر درد میگرنی احساس میکنید سرتان می‌تپد، هر نوری خیره‌کننده است، و تنها کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که در یک اتاق تاریک دراز بکشید. می دانیم که میگرن در زنان بیشتر از مردان است. اما دقیقاً چه چیزی باعث سردردهای شدید می شود؟ کمتر مشخص است و در افراد مختلف متفاوت است.

برای عده ای سر درد میگرنی محرک است. برای دیگران، بوی قوی مانند عطر است. تغییر تغییرات در طول دوره قاگی زنان می تواند باعث ایجاد میگرن شود. غذاهای شبیه شکلات، گوشت های پخته شده، شراب قرمز و پنیر کهنه شده نیز همینطور است.

پزشکان بر این باورند که هر چیزی که باعث میگرن شود، شامل فعالیت های غیر طبیعی را در مواد شیمیایی مغز و اعصاب ایجاد می کند.این فعالیت ها بر جریان خون در مغز تأثیر می گذارد.

میگرن با سردرد احساس معمولی متفاوت است. برای یک چیز، با یک هشدار همراه است. حدود 10 تا 15 دقیقه قبل از شروع سردرد واقعی، دید آنها تار یا باریک می شود و ممکن است ستاره ها یا خطوط زیگزاگ را ببینند. میگرن مانند درد ضربان دار یا کوبنده است که در یک طرف سر بدتر می شود.

همچنین ممکن است علائمی مانند تهوع، استفراغ، بی حسی، لرزه و به نور صدا داشته باشید. میگرن معمولاً از 6 ساعت تا 2 روز ادامه دارد. وقتی تمام می‌شود، مردم خماری می‌شوند که در آن احساس می‌کنند و نمی‌توانند به وضوح فکر کنند. اگر گرفتار میگرن هستید، پزشک به شما کمک می کند تا علت آن را کشف کنید.ممکن است نیاز به اسکن مغز مانند MRI یا CT داشته باشید. به خصوص علائم مشخصی از مشکلات حافظه یا ضعف در میگرن خود دارید. بنابراین، برای درمان میگرن چه باید کرد؟

پزشکان از انواع داروها برای درمان میگرن استفاده می کنند. برای جلوگیری از شروع میگرن می توانید هر روز از داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون یا داروهای تشنج استفاده کنید. برخی از افراد در هوای میگرن با استفاده از دستگاه‌های بیوفیدبک یا هیپنوتیزم موفقیت بسیاری دارند.

وقتی به میگرن شدید دچار میشوید ، می توانید فوراً داروهایی را برایمهار میگرن مصرف کنید. تریپتان ها مانند ایمترکس و ماکسالت رایج ترین داروهایی هستند که برای مصرف میگرن تجویز می شوند.بسته به علائم میگرن و بد بودن آنها، پزشک ممکن است مسکنی مانند ایبوپروفن یا داروی تهوع را نیز توصیه کند.

برای جلوگیری از میگرن، باید از محرک‌های میگرن دوری کنید، اما ابتدا باید مشخص کنید که محرک های میگرن چه هستند. پزشک شما ممکن است توصیه کند که یک دفترچه یادداشت سردرد برای میگرن داشته باشد، در آن یاد داشت کنید چه زمانی سردرد شما رخ می دهد و چه چیزی می خورید یا انجام می دهید که به میگرن دچار میشوید. اگر فقط گاهی اوقات آنها را دریافت کنید، احتمالاً هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اما اگر به میگرن مبتلا می شوید و در زندگی شما مشکل ایجاد می کند یا در حال بدتر شدن است، با پزشک معالج درمورد راه های آبی و درمان آن صحبت کنید.

میگرن

علائم میگرن چیست؟

دو نوع اصلی میگرن وجود دارد:

میگرن با هاله (میگرن کلاسیک)
میگرن بدون اورا (میگرن رایج)

هاله گروهی از علائم سیستم عصبی (عصبی) است. این علائم به عنوان یک علامت هشدار دهنده در مورد میگرن در نظر گرفته می شود. بیشتر اوقات، بینایی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و می‌تواند شامل یکی یا همه موارد زیر باشد:

در زمان حمله میگرن:
نقاط کور موقت یا لکه های رنگی
تاری دید
چشم درد
دیدن ستاره ها، خطوط زیگزاگ یا چراغ های چشمک زن
در زمان حمله میگرن فقط قادر به دیدن اجسام نزدیک هستید.

سایر علائم سیستم عصبی عبارتند از خمیازه کشیدن، مشکل در حالت تهوع، مشکل در یافتن کلمات مناسب، سرگیجه، ضعف، بی حسی و گزگز. از این علائم با سردردهای میگرنی بسیار کمتر دیده می شوند. اگر هر یک از این علائم را دارید، احتمالاً آزمایشاتی را برای یافتن علت تجویز می‌کنند.

نکته: هاله میگرن 10 تا 15 دقیقه قبل از سردرد رخ می دهد، اما می تواند فقط چند دقیقه تا 24 ساعت قبل از سردرد رخ دهد. سردرد همیشه به دنبال هاله نمی آید.

سردرد میگرنی معمولا:
با درد مبهم شروع میشود و در عرض چند دقیقه تا چند ساعت بدتر شوید
ضربان دار، تپش یا نبض هستند.
در یک طرف سر با درد پشت چشم یا پشت سر و گردن
4 تا 72 ساعت گذشته

علائم دیگری که ممکن است با سردرد میگرنی رخ دهد عبارتند از:

لرزش
افزایش بیماری
مورد
از دست دادن اشتها در زمان میگرن
تهوع و استفراق
اطلاعات به نور یا صدا
تعریق

علائم ممکن است حتی پس از بین رفتن میگرن باقی بماند. به این حالت خماری میگرنی می گویند. علائمی مانند:

در حالت خماری میگرن از نظر ذهنی احساس کسلی می‌کنید،
نیاز به خواب بیشتر دارید
گردن درد

درد میگرن کجای سر است؟

بسیاری از افرادی که میگرن دارند برای یک یا دو روز قبل احساس ناخوشی مبهمی دارند.

برخی افراد به چیزی که هاله گفته می شود دچار می شوند. هاله زمانی است که کسی نورهای چشمک زن یا تغییری در بینایی خود می بیند، در حالی که دیگران می توانند در گفتار خود مشکل پیدا کنند و برخی احساس سوزن و سوزن در بازوها و پاهای خود می کنند. این ممکن است قبل یا در طول میگرن اتفاق بیفتد.

وقتی میگرن شروع می شود، معمولاً فقط در یک طرف سر درد شدید است (بر خلاف سردرد تنشی که معمولاً در دو طرف سر احساس می شود). سرتان می تپد، و ممکن است دیدن نورهای روشن یا شنیدن صداها برایتان دردناک باشد. ممکن است احساس بیماری کنید و ممکن است استفراغ کنید . این می تواند بین چند ساعت تا چند روز طول بکشد. میگرن می تواند آنقدر دردناک و ناراحت کننده باشد که فعالیت های روزمره غیرممکن شود.

سر درد میگرنی در یک طرف سر رخ میدهد.

چه چیزی باعث میگرن می شود؟

هیچ کس نمی داند چه چیزی باعث میگرن می شود، اگرچه به نظر می رسد ژنتیک و عوامل محیطی در سر درد میگرنی نقش دارند. تصور می شود که میگرن در اثر تغییرات موقتی در رگ های خونی و مواد شیمیایی در مغز ایجاد می شود. آنها می توانند در خانواده ها شرکت کنند، اما فقط به این دلیل که یکی از اعضای خانواده آنها را دریافت می کند به معنای اراده دیگری نیست.

برخی از افراد متوجه می شوند که میگرن توسط چیزهای خاصی تحریک می شود، از جمله:

از دست دادن وعده های غذایی – این قوی ترین محرک برای میگرن است.

خوردن برخی غذاها مانند پنیر، شکلات، مرکبات، شراب قرمز و افزودنی های غذایی (به عنوان مثال، مونوسدیم گلوتامات) محرک میگرن است.

الگوهای خواب تغییر یافته – خواب زیاد یا خیلی کم محرک میگرن است.

تغییرات آب و هوا محرک میگرن است.

تغییرات هورمونی، مانند قاعدگی، و قرص ضد بارداری خوراکی برای زنان محرک میگرن است.

علائم سر درد میگرنی

سردرد میگرنی ناشی از فعالیت های غیر طبیعی مغز است. این فعالیت می تواند توسط بسیاری از چیزها حرکت کند. اما زنجیره دقیق رویدادها همچنان نامشخص است. اکثر متخصصان پزشکی معتقدند که میگرن از مغز شروع می شود و مسیرهای عصبی و مواد شیمیایی را در بر می گیرد. این تغییرات بر جریان خون در مغز و بافت های اطراف اثر می گذارد.

سردردهای میگرنی معمولاً در سنین 10 تا 45 سالگی ظاهر می شوند. گاهی اوقات، زودتر یا دیرتر شروع می شوند. میگرن ممکن است در خانواده ها ایجاد شود. میگرن در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد. برخی از زنان، اما نه همه، در دوران بارداری میگرن کمتری دارند.

عامل میگرن ممکن است توسط یکی از موارد زیر ایجاد شود:

ترک کافئین

تغییرات در سطح سطوح در طول سیکل عدگی زنان یا با استفاده از قرص های ضد بارداری

تغییر در الگوهای خواب، مانند کم خوابی

نوشیدن الکل

ورزش یا استرس فیزیکی دیگر

صداهای بلند یا نورهای روشن

وعده های غذایی از دست رفته

بو یا عطر

کشیدن سیگار

استرس و اضطراب

میگرن همچنین می تواند توسط برخی مواد غذایی ایجاد شود. رایج ترین عبارتند از:

شکلات

غذاهای لبنی، به ویژه پنیرهای خاص

غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات (MSG)

غذاهای حاوی تیرامین، که شامل شراب قرمز، پنیر کهنه، ماهی دودی، جگر مرغ، انجیر و لوبیا می شود.

میوه ها (آووکادو، موز، مرکبات)

گوشت های حاوی نیترات (بیکن هات داگ، سالامی، گوشت های پخته شده)

پیاز

غذاهای فرآوری شده، تخمیری، ترشی یا ترشی شده

سر درد میگرنی و تومور مغزی

سردردهای میگرنی نتیجه واقعی تومور مغزی یا سایر مشکلات جدی پزشکی نمیباشد. فقط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی است که در زمینه سردرد تخصص می تواند تشخیص دهد که آیا علائم شما به دلیل میگرن یا شرایط دیگر است.

سر درد میگرنی و تومور مغزی

میگرن چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک با صحبت با شما و معاینه شما میگرن را تشخیص می دهد. آزمایش خاصی برای تشخیص میگرن وجود ندارد. با این حال، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای رد سایر علل سردرد انجام دهد .

راه های پیشگیری یا مدیریت میگرن

راه های زیادی برای مدیریت میگرن وجود دارد – هم برای جلوگیری از حمله میگرن و هم برای درمان حمله پس از شروع میگرن(به عنوان درمان حاد شناخته می شود). داشتن یک برنامه مدیریت میگرن بسیار مهم است و احتمالاً تغییرات سبک زندگی و داروها را شامل می شود.

اگر مشکوک به میگرن هستید، ممکن است با داروهای مسکن تسکین پیدا کنید . برخی افراد متوجه می شوند که می توانند با درمان زودهنگام میگرن از آن پیشگیری کنند.

برخی از افراد می توانند میگرن را با تسکین درد در داروخانه ها کنترل کنند. دیگران ممکن است برای مقابله با یک حمله حاد به داروهای تجویزی نیاز داشته باشند. در مورد گزینه ها با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

در زمان میگرن در یک اتاق ساکت و تاریک استراحت کنید.

در هنگام حمله میگرن در انجام کارهای خانه کمک بگیرید.

اگر نسبتاً اغلب به میگرن مبتلا می شوید، طیف وسیعی از داروهای پیشگیرانه وجود دارد که می توانند تعداد و شدت حملات را کاهش دهند.

اگر به تازگی شروع به ابتلا به میگرن کرده‌اید، داشتن یک دفترچه خاطرات در مورد میگرن می‌تواند به شما کمک کند که بفهمید چه زمانی میگرن رخ می‌دهد و چه چیزی باعث میگرن می‌شود. این ممکن است به شما در پیشگیری از میگرن کمک کند، و همچنین ممکن است به شما کمک کند تا آنچه را که تجربه می کنید به پزشک خود توضیح دهید.

در درازمدت، درمان‌های غیر دارویی نیز می‌توانند به پیشگیری از میگرن کمک کنند. این شامل:

میگرن و سر گیجه

میگرن و سرگیجه

سرگیجه یکی از شایع ترین شکایات در پزشکی است و گزارش شده است که 20٪ تا 30٪ از جمعیت عمومی را تحت تأثیر قرار می دهد. میگرن نیز یک اختلال بسیار شایع است که شیوع آن در جمعیت عمومی بین 6 تا 20 درصد در مردان و 17 تا 29 درصد در زنان است.

بنابراین، 3 تا 4 درصد از جمعیت می‌توانند هم سرگیجه و هم میگرن را تجربه کنند. با این حال، در واقعیت، وقوع همزمان علائم بسیار بیشتر از آن است. به طور خاص، سرگیجه، که احساس حرکت درک شده بدون حرکت واقعی است، توسط یک سوم افراد مبتلا به میگرن گزارش می‌شود، و سرگیجه یا بی‌ثباتی عمومی تا سه چهارم از بیماران مبتلا به میگرن گزارش می‌شود.

متأسفانه، اگرچه میگرن یکی از علل شایع سرگیجه است، اما اغلب تا سال‌ها پس از مراجعه اولیه بیمار برای شکایت از سرگیجه، به درستی تشخیص داده نمی‌شود. این تأخیر تا حدی به دلیل این واقعیت است که بیشتر بیماران و بسیاری از پزشکان میگرن را تنها به عنوان سردرد در نظر می گیرند، در حالی که این در واقع یک سندرم عصبی ارگانیک است. نتیجه این است که حتی در بیماران مبتلا به سردرد، میگرن اغلب به اشتباه به عنوان سردرد سینوسی یا سردرد تنشی تشخیص داده می شود.

کمتر از نیمی از مبتلایان به میگرن، تشخیص میگرن را از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دریافت کرده اند. علاوه بر این، سرگیجه در سیستم طبقه بندی انجمن بین المللی سردرد به عنوان یکی از علائم میگرن گنجانده نشده است، بنابراین اکثر بیماران مبتلا به سرگیجه میگرنی (MV) را نمی توان با استفاده از معیارهای موجود طبقه بندی کرد. اخیراً معیارهای تشخیصی پیشنهاد شده است که MV قطعی را از MV احتمالی جدا می کند و MV را به عنوان یک اختلال دهلیزی اپیزودیک مفهوم می کند.

در حال حاضر اعتقاد بر این است که میگرن یک اختلال عصبی مبتنی بر ژنتیک است که در آن محرک های خاصی مجموعه ای از رویدادها را آغاز می کنند، از جمله تغییرات عملکردی در سیستم عصبی سه قلو و عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز، مانند سروتونین، که درد را تنظیم می کند.

در نتیجه، عصب سه قلو مواد شیمیایی آزاد می کند که باعث تحریک و تورم رگ های خونی در سطح مغز می شود و سیگنال های درد را به ساقه مغز می فرستد. MV ممکن است در هر سنی رخ دهد و غالب زنان با الگوی توارث اتوزومال غالب با کاهش نفوذ در مردان است. به طور معمول، میگرن در زندگی زودتر از MV شروع می شود، و غیرعادی نیست که سرگیجه جایگزین سردرد در زنان در حوالی یائسگی شود.

بهترین متخصص سر درد در تهران

دکتر مریم رفیع زاده

دکتر آیدا فرزانه

دکتر شهربانو کاظمی