همه چیز در مورد میگرن همی پلژیک یا میگرن نیمه فلجی

میگرن همی پلژیک چیست و چگونه درمان می شود؟https://headache-clinic.ir

میگرن همی پلژیک نوع نادری از حمله میگرنی است. کلمه همی پلژی به معنای فلج یک طرف بدن است. علامت مشخصی که میگرن همی پلژیک را از انواع دیگر متمایز می کند، ضعف عضلانی است.

مانند سایر انواع میگرن، میگرن همی پلژیک می تواند باعث درد شدید و ضربان دار، حالت تهوع و حساسیت به نور، صدا و بو شود. در ادامه مقالات مربوط به میگرن و علائم میگرن به بررسی میگرن همی پلژیک می پردازیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

همی پلژیک چیست؟

همی پلژیک نوع خاصی از میگرن است که باعث ضعف موقت، بی حسی و گز گز شدن، سایر اختلالات حسی و یا فلج در یک طرف بدن می شود. فلج می تواند جزئی باشد، مانند افتادگی صورت، یا کل پهلو را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین ممکن است دچار سردرگمی، مشکل در صحبت کردن یا مشکلات بینایی شوید.

این علائم قبل از هر سردرد، در مرحله هاله حمله شروع می شود. برخی افراد اصلاً سردرد ندارند.

از آنجایی که حمله همی پلژیک بسیار شبیه به سکته مغزی است، افرادی که مبتلا به میگرن همی پلژیک (Hemiplegic migraine) هستند، مرتباً به اورژانس مراجعه می کنند. حملات همی پلژیک می تواند بسیار ترسناک باشد،کسانی که به چهره آویزان شما نگاه می کنند یا نمی توانند بفهمند چه می گویید. اگر حملات مکرر یا غیرقابل پیش بینی دارید، همراه داشتن نامه یا کارتی که وضعیت شما را توضیح می دهد و از خواننده می خواهد با آمبولانس تماس بگیرد، می تواند مفید باشد.

چه چیزی باعث میگرن همی پلژیک می شود؟

میگرن همی پلژیک به وضوح ژنتیکی است. چهار نقص کروموزومی خاص به میگرن همی پلژیک نسبت داده شده است، اگرچه تعداد بیشتری هنوز کشف نشده است. بیشتر انواع میگرن پلی ژنتیکی هستند (چند ژن)، میگرن همی پلژیک (Hemiplegic migraine) یکی از معدود مواردی است که یک نقص ژنی می تواند باعث این بیماری شود. به طور متوسط ​​50 درصد از کودکانی که والدینشان مبتلا به میگرن همی پلژیک هستند به این اختلال مبتلا می شوند.

ژن هایی که با میگرن همی پلژیک مرتبط هستند عبارتند از:

•     ATP1A2
  •     CACNA1A
  •     PRRT2
  •     SCN1A

این ژن‌ها مربوط به کانال‌های روی غشای عصبی هستند که حرکت موادی مانند سدیم، کلسیم و پتاسیم را در سراسر عصب کنترل می‌کنند. جهش این ژن ها باعث تحریک بیش از حد اعصاب می شود. آزمایش ژنتیک در دسترس است اما برای همه افراد ضروری نیست. آزمایش ژنتیک ممکن است برای افراد مبتلا به میگرن همی پلژیک (Hemiplegic migraine) زودرس همراه با تشنج یا سایر علائم عصبی پایدار (مانند آتاکسی) از بالاترین ارزش برخوردار باشد.

ممکن است اصطلاحات میگرن همی پلژیک خانوادگی (FHM) یا میگرن همی پلژیک پراکنده (SHM) را بشنوید. تنها تفاوت واقعی این است که افراد مبتلا به FHM یک عضو خانواده شناسایی شده دیگر با علائم مشابه دارند و افراد مبتلا به SHM هیچ سابقه خانوادگی شناخته شده ای ندارند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افراد مبتلا به SHM بیشتر از افراد مبتلا به FHM علائم دیگر میگرن (حساسیت به نور، صدا، بو و حالت تهوع) را تجربه می کنند و سردرد بیشتری خواهند داشت. با این حال، همانطور که شواهد بیشتری در مورد ژنتیکی بودن همه میگرن ها به دست می آید، احتمالاً این اصطلاحات مورد بررسی قرار می گیرند.

علائم میگرن همی پلژیک

ویژگی اصلی میگرن همی پلژیک (Hemiplegic migraine) هاله ای است که شامل بی حسی، ضعف یا فلج در یک طرف بدن می شود. علائم اضافی احتمالی شامل موارد زیر است:

• ضعف حرکتی در یک طرف بدن (همی پلژی)
  •     سردرد کوبنده یا ضربان دار، اغلب در سمت مخالف سمت ضعیف است
  •     حالت تهوع و یا استفراغ
  •     حساسیت به نور، صدا یا بو
  •     سایر علائم معمولی هاله – مشکلات بینایی، بی حسی، گزگز
  •     تب
  •     اختلال در هوشیاری از گیجی تا کمای عمیق
  •     آتاکسی (نقص هماهنگی عضلات)
  •    سرگیجه
  •     از دست دادن تعادل
  •     اختلالات بینایی، مانند دیدن خطوط یا نقاط مواج
  •     مشکلات زبان
  •     گیجی یا از دست دادن حافظه

همان طور که گفته شد علامت مشخصه میگرن همی پلژیک ضعف در یک طرف بدن است. این ضعف می تواند صورت، بازو و پا را تحت تاثیر قرار دهد و معمولا چند ساعت طول می کشد. در برخی موارد علائم ممکن است بیش از یک روز باقی بماند، اما این نادر است.

برای افرادی که میگرن همی پلژیک (Hemiplegic migraine) دارند، معمولا علائم اورا را تجربه می کنند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اختلالات بینایی (چراغ های چشمک زن، خطوط زیگزاگ، نقاط کور)

معمولاً این میگرن نیز با سردرد نیز همراه خواهد بود. برای برخی افراد، سردرد ممکن است از قبل بروز کند یا اصلاً رخ ندهد.

هاله ها مشخصه میگرن های همی پلژیک هستند و معمولاً شدیدتر و طولانی تر از سایر انواع میگرن هستند. آنها می توانند ساعت ها ادامه داشته باشند تا اینکه به آرامی حل شوند. اکثر علائم در عرض چند روز کاملاً از بین می روند. با این حال، مشکلات تمرکز و از دست دادن حافظه می تواند از هفته ها تا ماه ها ادامه یابد.

به طور معمول، درد سردرد میگرنی، که دردی ضربان دار در یک یا هر دو طرف سر است، پس از مرحله هاله رخ می دهد. با این حال، ممکن است قبل یا همراه با هاله نیز رخ دهد. علائم از یک میگرن همی پلژیک به دیگری متفاوت است.

محرک ها همی پلژیک

مانند سایر میگرن ها، حمله میگرن همی پلژیک می تواند توسط عوامل محیطی یا سبک زندگی خاصی ایجاد شود. محرک ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

•     استرس یا احساسات شدید
  •     چراغ های روشن
  •     خواب زیاد یا کم

درمان میگرن همی پلژیک

مدیریت میگرن همی پلژیک می تواند چالش برانگیز باشد. مراجعه به متخصص مغز و اعصاب میگرن اغلب مورد نیاز است، زیرا بسیاری از پزشکان دیگر ممکن است هرگز موردی از همی پلژیک را درمان نکرده باشند.

پیشنهاد ما به شما عزیزان خانم دکتر شبنم رفیع زاده متخصص مغز و اعصاب در کلینیک ویستان هستند ایشان سابقه درخشانی در درمان انواع میگرن ها دارند. جهت رزرو و مشاوره می توانید همه روزه با شماره های 6622070009331144684  بگیرید.

تریپتان ها

تریپتان ها در حال حاضر در درمان همی پلژیک (Hemiplegic migraine) منع مصرف دارند (توصیه نمی شود) به دلیل خواص منقبض کننده عروق (خطر اسپاسم عروق) و نگرانی در مورد سکته مغزی.

برخی از مطالعات کوچک به طور ایمن از تریپتان ها در بیماران مبتلا به میگرن همی پلژیک استفاده کرده اند، بنابراین پزشک شما ممکن است با تجویز آنها موافق باشد، اما مهم است که در مورد خطر سکته صحبت کنید و مطمئن شوید که آنها را درک کرده اید.

درمان میگرن با طب سوزنی

داروی Reyvow

داروی جدید سقط جنین Reyvow، مانند تریپتان ها عمل می کند، اما همان خاصیت انقباض عروقی را ندارد. سایر درمان های رایج مانند NSAID ها و داروهای ضد استفراغ ممکن است برای تسکین برخی علائم استفاده شوند.

با توجه به شدت علائم و منع مصرف برخی داروهای حاد (تریپتان ها)، داروهای پیشگیرانه در درمان میگرن همی پلژیک اهمیت ویژه ای دارند. مطالعات کوچکی وجود دارد که استفاده از وراپامیل، استازولامید، فلوناریزین، کتامین، لاموتریژین و نالوکسان را برای درمان میگرن همی پلژیک گزارش کرده است.

از آنجایی که میگرن همی پلژیک زیرمجموعه ای از میگرن همراه با اورا است، داروهای پیشگیرانه خاصی که معمولاً برای درمان میگرن معمولی با اورا استفاده می شوند، از جمله آمی تریپتیلین، توپیرامات و اسید والپروئیک ممکن است مفید باشند. معمولاً از بتابلوکرها برای افراد مبتلا به میگرن همی پلژیک به دلیل نگرانی نظری که ممکن است بر توانایی عروق برای گشاد شدن تأثیر بگذارد اجتناب شود. درمان‌های جدید CGRP نویدبخش درمان میگرن همی پلژیک هستند، اما قبل از اینکه بتوانیم با اطمینان بگوییم چقدر برای این زیرگروه خاص موثر هستند، مطالعات بیشتری لازم است.

آیا میگرن همی پلژیک خطرناک است؟

افراد با سابقه خانوادگی میگرن همی پلژیک بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند میگرن همی پلژیک اغلب در دوران کودکی یا نوجوانی شروع می شود و ممکن است در بزرگسالی متوقف شود.

تجربه میگرن همی پلژیک می تواند ترسناک باشد به خصوص اگر برای اولین بار است که دچار آن می شوید. علائم ضعف بدن، مشکلات گفتاری و گیجی شبیه به سکته مغزی است، به همین دلیل است که در اولین تجربه این علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

بر خلاف سکته مغزی، که در آن علائم به سرعت ظاهر می شوند، حملات میگرنی همی پلژیک به تدریج ایجاد می شوند. اگر مرتباً میگرن همی پلژیک دارید، باید هر گونه نگرانی که دارید با پزشک خود در میان بگذارید

میگرن همی پلژیک چقدر نادر است؟

میگرن های همی پلژیک بسیار نادر هستند و 0.01٪ از جمعیت را در مقایسه با میگرن که 15 تا 20٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهند، مبتلا می شوند.

در طول حمله میگرن ممکن است درد ضربان دار، حالت تهوع و حساسیت به نور را تجربه کنید.

چه چیزی باعث میگرن همی پلژیک می شود؟

تصور می شود که میگرن همی پلژیک ناشی از اختلال در عملکرد مغز است که بر نحوه انتشار پیام رسان های شیمیایی مانند سروتونین تأثیر می گذارد.

تصور می شود میگرن همی پلژیک توسط عوامل زیر ایجاد می شود:

•     فشار
  •     احساسات شدید
  •     یا خیلی کم بخوابید یا زیاد
  •     فعالیت بدنی
  •     ضربه به سر
  • رژیم غذایی میگرن همی پلژیک

اگر غذاهای خاصی محرک میگرن همی پلژیک شما هستند، ممکن است بخواهید از رژیمی پیروی کنید که این غذاها را حذف یا محدود کند. به عنوان مثال، افرادی که میگرن را تجربه می کنند، متوجه می شوند:

•     الکل
  •     کافئین
  •     MSG
  •     شیرین کننده ها
  •     شکلات
  •     غذاهای شور

اگر یک رژیم غذایی خاص به علائم شما کمک کند، پزشک این موضوع را در کنار سایر گزینه های درمانی مورد بحث قرار می دهد. داشتن یک دفتر خاطرات تسکین سردرد می تواند به شما کمک کند محرک های خود را شناسایی کنید

سخن پایانی

میگرن همی پلژیک زیرمجموعه شدید میگرن با اورا با علائمی از جمله همی پارزی برگشت پذیر به اضافه سایر علائم هاله مانند بینایی، حسی یا گفتاری است. پاتوفیزیولوژی دقیق میگرن همی پلژیک مشخص نیست، اما تصور می‌شود که این پدیده به دلیل دپلاریزاسیون عصبی و گلیال است که باعث افسردگی انتشار قشر مغز می‌شود. با توجه به شدت ارائه و همچنین تقلیدهای متعدد، دانستن یک دیفرانسیل و کار کامل مهم است.

با توجه به شیوع کم این بیماری، بیشتر مطالعات مربوط به درمان به مطالعات موردی محدود می شود. هنوز نیاز مهمی به مطالعات بیشتر و بزرگتر در مورد مدیریت این موارد وجود دارد.